woensdag 21 september 2011

tekst retail door Quadrantum


De retail-wereld – met vaak haar flinterdunne marges en meedogenloze grote en snelle ontwikkelingen op mode, trends en timing - is nooit een toevluchtsoord voor bangeriken. En de wereldwijde economische onzekerheid heeft meer variabelen in beweging dan ooit tevoren: de traditionele segmenten worden afgebroken, de channel strategie is complexer, online verkopen nemen gestaag toe en consumenten verwachten in toenemende mate een betere en hogere dienstverlening. En, in het midden van een wereldwijde consolidatie en de groeiende dominantie van grote ketens, scoren slechts een op de drie overnames. Met andere woorden, de groei is moeilijker dan ooit.

De laatste resultaten van Trends in Retail 2009-2010 tonen aan dat koopbereidheid, koopkracht en het consumentenvertrouwen sterk aan het kantelen zijn. Consumenten zijn niet langer op zoek naar de randen van de groei, maar kijken angstvallig naar de grenzen van de krimp. De consument lijkt blijvend door nieuwe en andere waarden gedreven te worden. Status is niet langer synoniem met ‘bigger, faster, more’. Duurzaam, bescheiden en bewust zijn ‘hip’.

Deze veranderingen vormen voor de gehele retailsector dringend aanleiding tot het vormgeven van nieuwe interfaces met de consument om de aansluiting met de consument niet kwijt te raken. Consumenten willen niet alleen maar kopen, maar ook gezien worden als medevormgever van een product. Alle business-to-consumerspelers zullen dan ook een tandje moeten bijschakelen. De retailspeler die weet in te spelen op de door de economische downturn ingegeven grilligheid van de consument zal afstand kunnen nemen van de concurrent. De speler die hierin niet slaagt gaat een moeilijke tijd tegemoet.

De specialisten binnen Quadrantum houden zich dagelijks bezig om bovenstaande ontwikkelingen samen met Nederlandse en Belgische retailers vorm te geven. Resultaatgericht, innovatief en met een grote passie voor het vak

Geen opmerkingen:

Een reactie posten