Graag zouden we eerst een paar vragen willen stellen over, hoe je als student het Sint Joost beleefd hebt;
Waarom wilde u Ruimtelijk Ontwerp gaan studeren?
Ik was geïnteresseerd in architectuur. Ik heb in eerste instantie gekozen voor een studie bouwkunde, maar kwam er al snel achter dat de aandacht daar voor mij te veel op het technische lag ipv het creatieve. Daarom heb ik besloten om interieurarchitectuur te gaan studeren.
Wat heeft u het geleerd tijdens je studie?
Te weinig helaas. Ik vond de studie slecht georganiseerd met elk jaar een wisseling van studieleiding. Mijn eerste opdracht in de richting van interieur architectuur was mijn afstudeeropdracht. Daarvoor is het veel te lang te algemeen geweest.
Wat zou u, achteraf gezien anders gedaan hebben tijdens deze periode?
Niets. Alleen had ik graag eerder gerichtere opdrachten gehad. Ik heb dit bij de studieleiding aangegeven maar het heeft niet geholpen.
Hoe is u loopbaan, na het behalen van u diploma, gegaan? Heeft u werk gevonden in het vakgebied?
Slecht. Ik ben nog steeds op zoek naar werk (inmiddels ruim een jaar later) Maar dat heeft vooral met de crisis te maken. Ik doe af en toe wat freelance werk, heb een bijbaantje in de supermarkt en studeer daar naast parttime aan de academie voor architectuur en stedenbouw in Tilburg.
Heeft u nog adviezen voor ons studenten?
Bereid je er op voor dat het niet makkelijk zal worden om werk te vinden.
Voor uw scriptie heeft u het gebied Retail onderzocht graag willen wij hier iets verder op ingaan;
Van waar de interesse in Retail?
Ik vind het interessant om de identiteit van een merk te vertalen naar een ruimtelijk concept.
Wat betekend voor u Ruimtelijk Ontwerp in de Retail branche?
Retail = een winkel. Een ontwerp voor een winkel is daardoor in uitstraling alles bepalend voor die winkel. Het geeft mensen een impressie en een sfeer mee van de identiteit van de winkel, of de merken die er verkocht worden.
Ziet u een verschuiving waarin architecten een steeds belangrijkere rol krijgen in Retail?
Daarvoor ben ik te veel een buitenstaander, dat zou ik zo niet kunnen bepalen.
Volgens uw conclusie, in uw scriptie, is het zeer belangrijk om een ervaring te geven bij de producten. Merkt u dat u zelf ook alleen producten koopt waarin er een ervaring wordt meegegeven?
Ja ervaring is alles bepalend. Zonder dat kun je je niet van de concurrentie onderscheiden. En bovendien kun je zonder die ervaring ook niet iets aanbieden waar de consument zich mee kan identificeren.
Zijn er merken hieraan gekoppeld?
Ik houd erg van eenvoud en ben een liefhebber van minimalisme. Ik houd dus niet erg van merken met producten met opzichtige opdrukken en grote logo’s. Een merk wat hier erg sterk in is, is het Japanse MUJI. Wat no logo betekend en producten maakt in allerlei soorten categorieën. Enkele andere van mijn favoriete merken die zich met een zelfde eenvoud identificeren zijn:
- Filippa-K (kleding, Zweden)
- COS (kleding, Zweden)
- Jil Sander (kleding, oorspronkelijk Duits, maar nu in Italiaanse handen)
- Common Projects (schoenen, New York)
- White Goods (verlichting, Engels)
- Minotti Cucine (keukens, Italiaans)
- Aether Apparel (jassen, Los Angeles)
- + - 0 (diversen, Japans)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten